Ar esate matę klasę, kurioje visi mokiniai mokytųsi vienodai: tuo pačiu tempu, tomis pačiomis strategijomis, tokiais pat pasiekimais? Ar esate matę šeimą, kurioje visi nariai būtų vienodi, turėtų vienodus pomėgius, valgytų vienodą maistą, žiūrėtų vienodus filmus? Ar esate mate vienodą kolektyvą, kur visi norėtų vienodai dirbti ir vienodai ilsėtis? Tikriausiai ne. Juk kiekvienas žmogus šioje žemėje yra unikalus. Iš daugybės visos žemės žmonių nerasime dviejų vienodais veido bruožais, vienodais pomėgiais ar mokymosi būdais. Ir kiekvienas mokytojas žino, kad žmonės pasižymi nuostabia įvairove ir savitumu. Tą matome kasmet dirbdami vis kitoje klasėje, tačiau rasdami vis panašią įvairovę ir skirtumus tarp mokinių. Ir kiekvienas geras mokytojas priima šią įvairovę ir dirba su ja. Atsižvelgiant į šiuos gamtos dėsnius, įtrauktis – nėra jokia naujovė. Visais laikais žemėje buvo įvairūs žmonės, įvairūs mokiniai, įvairūs mokytojai.
Atrodo niekada pasaulyje mokslas nebuvo taip pažengęs pirmyn, nebuvo tiek prirašyta knygų, tiek paruošta mokymų, tiek skirtingų įrankių bei strategijų. Ir kartu, niekada nesijautėme tokioje nežinioje, susidūrę su iššūkiais. Tikriausiai, kažką praleidome. O gal žiūrime ne į tą pusę? Gal vis labiau ieškome įvairių technikų, strategijų, įrankių ir pamažu nusisukame nuo žmogaus, nuo vaiko. Gal verta atsisukti į vaiką, labiau pažinti jį, jo unikalumą bei skirtumus. Atsisukime vieni į kitus ir priimkime įvairovę.
Svarbu prisiminti, kad įtraukusis ugdymas yra ne metodas ir ne strategija, – tai būdas gyventi visiems kartu. Tai jokiu būdu nėra skirta mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių. Įtraukusis ugdymas apima visus mokinius, skatinant kiekvieną jaustis bendruomenės dalimi. Įtraukusis ugdymas – tai jausmas, kad esi laukiamas ir priimtas, kad esi kartu.
Taigi, atsigręžkime vieni į kitus, būkime kartu, mokykimės ir eikime pirmyn.
Gražios mokslų metų pradžios!
Psichologė Asta Jakonienė