Projekto vertė 583.400,86 Eur
Projekto laikotarpis 2025 m. vasaris–2028 m. sausis
Trakų rajono savivaldybės administracija įgyvendina Europos Sąjungos bendrai finansuojamą projektą „Mokykloje ir už jos ribų koordinuotai teikiamų švietimo pagalbos, socialinių ir sveikatos priežiūros paslaugų modelio įgyvendinimas Trakų rajono savivaldybėje“ (projekto Nr. 10-056-K-0002). 2025 m. vasario mėn. pradžioje buvo pasirašyta projekto sutartis su projektą administruojančia institucija viešąja įstaiga Centrine projektų valdymo agentūra. Projektas įgyvendinamas drauge su partneriais: Trakų rajono savivaldybės pedagogine psichologine tarnyba, Trakų globos ir socialinių paslaugų centru, viešąja įstaiga Trakų pirminės sveikatos priežiūros centru ir viešąja įstaiga Trakų švietimo centru.
Sprendžiama problema. Savivaldybės mokyklose ir ikimokyklinėse įstaigose ugdomi 333 mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, iš jų 171 didelių ir 27 labai didelių poreikių: bendrojo ugdymo mokyklose ugdomi 282 specialiųjų ugdymosi poreikių turintys vaikai, iš jų – 22 labai didelių ir 127 didelių specialiųjų ugdymosi poreikių. Ikimokyklinėse įstaigose – 51 vaikas, turintys specialiųjų ugdymosi poreikių. Savivaldybėje bendrosiose klasėse iš viso mokoma 218 vaikų spec. ugdymosi poreikių turinčių mokinių. Koordinuotai teikiamas švietimo pagalbos paslaugas gaunančių mokinių dalis 2021–2023 metais savivaldybėje sumažėjo nuo 93,0 iki 78,1 %, švietimo pagalbos specialistų, tenkančių 100 mokinių, skaičius sumažėjo nuo 0,79 iki 0,72. Paskutinių trejų metų Trakų rajono švietimo pagalbos specialistų, tenkančių 100 mokinių, rodiklis mažesnis už šalies. Savivaldybės mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, ugdomų integruotai bendrosios paskirties mokyklose (klasėse), procentinė dalis nesikeitė, o švietimo pagalbos specialistų, tenkančių 100 mokinių, procentinė dalis mažėjo. Dėl žmogiškųjų išteklių stokos jaučiamas nepakankamas psichologinę, specialiąją pedagoginę pagalbą teikiančių specialistų skaičius. Specialistų, dirbančių su specialiųjų ugdymosi poreikių vaikais, ikimokyklinio ir mokyklinio ugdymo pasiskirstymas yra netolygus. Kaimo mokyklose labiausiai trūksta specialistų: 100 proc. kaimo mokyklose nėra psichologo, 71,43 proc. nėra logopedo, specialiojo pedagogo. ŠVIS duomenimis 17,65 proc. rajono mokyklų neturi jokio švietimo pagalbos specialisto, 28,57 proc. tokių mokyklų yra kaime. Kadangi yra švietimo pagalbos specialistų poreikis, svarbu didinti švietimo pagalbos specialistų skaičių švietimo įstaigose. Taip pat tikslinga prie Pedagoginės psichologinės tarnybos suburti mobilią komandą, susidedančią iš psichologo, specialiojo pedagogo, logopedo, judesio korekcijos specialisto, ergoterapeuto ir kt., važiuojančią į skirtingas savivaldybės mokyklas, socialines paslaugas vaikams teikiančias įstaigas skirtingomis savaitės dienomis (mobilios paslaugos). Tokia pasauliniu mastu inovatyvi KTP teikimo praktika (metodas) yra taikoma ir kitose Lietuvos savivaldybėse. Koordinuotai teikiamos sveikatos priežiūros paslaugos apima vaiko fizinį ir psichinį augimą ir vystymąsi. Nuo 2024 m. vasario 14 d. Trakų rajono savivaldybėje yra įsteigtas funkcinio bendradarbiavimo būdu Trakų rajono sveikatos centras, kurio veikloje dalyvauja 9 įstaigos, tarp kurių – Trakų pirminės sveikatos priežiūros centras. Trakų rajono savivaldybėje yra trūkumas specialistų (kineziterapeutų, ergoterapeutų, vaikų psichiatrų, psichoterapeutų ir kt.) ir programų, orientuotų į autizmo ir raidos sutrikimų turinčius vaikus, kuriose būtų vertinami vaiko turimi įgūdžiai ir gebėjimai, individualūs poreikiai, kliūtys žinių įgijimui ir savarankiškam bei socialiniam gyvenimui. Vaikų psichiatro, neurologo Trakų savivaldybėje nėra, šią paslaugą pagal susitarimą teikia VšĮ Šeškinės poliklinika Vilniuje, tačiau ten patekti pas vaikų specialistus sunku, yra susidariusios ilgos eilės. Projektu sprendžiama problema – Trakų rajono savivaldybėje nesudarytos tinkamos sąlygos mokykloje ir (ar) už mokyklos ribų gauti kokybiškas koordinuotai teikiamas švietimo pagalbos, socialines ir sveikatos priežiūros paslaugas. Pagrindinė problemos priežastis yra ta, kad savivaldybėje koordinuotai teikiamas paslaugas (KTP) teikiančios įstaigos nėra pasiruošusios reikiama apimtimi ir kokybe teikti nagrinėjamas paslaugoms (trūksta KTP galinčių teikti specialistų, trūksta mobilioms paslaugoms teikti transporto priemonės, švietimo pagalbos paslaugoms teikti taip pat trūksta sensorinės įrangos).
Projekto „Mokykloje ir už jos ribų koordinuotai teikiamų švietimo pagalbos, socialinių ir sveikatos priežiūros paslaugų modelio įgyvendinimas Trakų rajono savivaldybėje“ tikslas – Trakų rajono savivaldybėje sudaryti tinkamas sąlygas mokykloje ir už jos ribų teikti trūkstamas, neprieinamas ar neteikiamas, tačiau reikalingas koordinuotai teikiamas paslaugas.
Tikslinė grupė – specialiųjų ugdymosi poreikių turintys vaikai. Tikslinės grupės poreikiai – tinkamos kokybės, gero prieinamumo koordinuotai teikiamos paslaugos kuo arčiau gyvenamosios vietos.
Įgyvendinus projektą bus pasiekti šie rezultatai: numatoma įdiegti koordinuotai teikiamas paslaugų teikimo modelį, jį išbandyti, suteikiant koordinuotai teikiamas paslaugas Trakų rajono savivaldybėje SUP vaikams (tikslinė grupė – 82 specialiųjų ugdymosi poreikių turintys vaikai). Tikslinei grupei numatoma teikti švietimo pagalbos paslaugas, socialines paslaugas bei sveikatos priežiūros paslaugas, kurios šiuo metu savivaldybėje nėra teikiamos. Dalis paslaugų bus teikiamos mobiliu būdu (mobilios paslaugos).
Projektu prisidedama prie 2021–2030 m. plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos švietimo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 12-003-03-02-01 „Įgyvendinti įtraukųjį švietimą“ įgyvendinamo Nacionalinio pažangos plano uždavinio Nr. 3.2. „Didinti švietimo įtrauktį ir prieinamumą, užtikrinti saugią aplinką kiekvienam asmeniui“ įgyvendinimo.
Trakų rajono savivaldybės informacija